سفارش آگهی لامپ رشد گیاه
نمونه سوالات کارشناسی ارشد پیام نور با پاسخنامه
 نمونه سوالات کارشناسی ارشد فراگیر
پایان نامه
 تایپ متن و مقاله و پایان نامه
  • قوانين و آيين نامه های دانشگاه پيام نور
  • دسترسی سريع به مطالب بسيار مهم
  • مطالب پيشنهادی سايت برای دانشجويان
  • راهنما و آموزش های تصويري برای دانشجويان

مقایسه گلخانه سنتی با گلخانه های مجهز به نور مصنوعی

در سال های اخیر، با توسعه کشاورزی، احداث گلخانه و داشتن آن به یکی از کاربردهای کشاورزی تبدیل شده است. همه می دانیم که آب و هوا در مکان های مختلف، متفاوت است.

در بعضی مناطق، دما کم و زمان تابش آفتاب کوتاه است و در بعضی نقاط دیگر با وجود دمای بالاتر، در زمستان و بهار بیشتر روز بارانی است و کمبود آفتاب کافی وجود دارد.

علاوه بر این گیاهان مختلف به نور متفاوت احتیاج دارند. بنابراین ضروری است تا نور اضافی به گلخانه اضافه گردد. مردم نیز دایما در حال پیگیری چگونگی استفاده از محصولات درخشان و نورانی موجود به منظور تکمیل موثر نور مورد نیاز برای رشد گیاه هستند تا سرعت رشد گیاه را تسریع بخشند و چرخه رشد آن را کوتاه کنند.

در بازار فعلی نور رشد، مشکلات آشکاری وجود دارد.

۱-عدم تجزیه و تحلیل اجزای طیفی خاص منجر به ناخالصی رفتار کیفیت نور رشد می گردد.

۲- شدت نور نامتناسب است، نزدیک و یا حتی کمتر از نقطه جبران نور گیاهان است.

۳-بازده و کارایی کم تشعشع و پرتوافکنی لامپ رشد گیاه.

این سه مشکل عمده که سبب کاهش کارایی و کاهش نتیجه بخش بودن نور رشد می گردد، در ساخت محصولات فروشگاه ال ای دی سازان حل شده و کالایی مرغوب با ضمانت تحویل مشتری می گردد.

 

کار اصلی و کاربرد چراغ رشد گیاه

گیاهان برای فتوسنتز به نور قرمز و آبی احتیاج دارند، نه به نور سبز. بنابراین، محیط نور یکی از مهمترین عوامل محیطی فیزیکی است که در رشد و نمو گیاه ضروری است. چراغ رشد گیاه عمدتا بر اساس منحنی فتوسنتز گیاه و درصد رنگدانه های فتوسنتزی هست.

پس از آزمایش و تست بر روی گیاهان موجود در گلخانه های مجهز به نور مصنوعی، مشخص شد طول موج نور ال ای دی رشد گیاه برای رشد گیاهان و گل دهی و باردهی(میوه) بسیار مناسب بوده است.

در مقابل گیاهان پرورش یافته در گلخانه سنتی، دارای رشدی کند بوده و با گذر زمان بیشتر، پروسه رشد و پرورش آنها اصلا رضایت بخش نبوده و دلیل اصلی آن عدم تابش نور بوده است. بنابراین بار دیگر اثبات گردید که استفاده از محصولات LED رشد گیاه چون (وال واشر رشد گیاه یا پروژکتور رشد گیاه) نه تنها پروسه رشد را تقویت می کند، بلکه دوره گلدهی را افزایش داده و کیفیت گل ها را نیز بهبود می بخشد.

 

در ادامه مقاله سه مزیت از LED رشد گیاه را بیان می کنیم.

۱-در صورت کمبود نور خارجی در محیط گلخانه، با فراهم کردن نور مکمل، میزان نور کافی برای رشد گیاه را تامین می نماید.

۲- مدت زمان روشنایی را افزایش می دهد. در مورد گیاهانی که به آفتاب متوسط و طولانی نیاز دارند، نور طبیعی نمی تواند زمان روشنایی کافی را فراهم کند و نور رشد می تواند زمان روشنایی را افزایش دهد.

۳- قابل ساخت برای دسته گیاهان گلخانه و دسته گیاهان آزمایشگاهی است.

لامپ و چراغ های رشد گیاه ما به طور گسترده ای در محیط کشت تاسیسات گیاهی کنترل شده با نور مصنوعی، استفاده می شوند. ما معمولا جریان تشعشع در طول موج مریی (شار نورانی)، کارایی و میزان اشغال نورهای قرمز، سبز و آبی ال ای دی را از طریق تجهیزات حرفه ای اندازه گیری می کنیم. در زیر نوعی مقایسه بین نور رشد فلورسنت در گلخانه های سنتی و نور رشد ال ای دی در گلخانه مجهز صورت گرفته و به وضوح قابل مشاهده است که چرا نور مصنوعی ال ای دی بهترین گزینه برای نور رشد گیاه می باشد.

 

 

لامپ های کارخانه فلورسنت دارای بازده و شار کمی در مقایسه با نور رشد ال ای دی هستند. جدول یک نیز مقایسه کارایی و شار نور است که از طریق آزمایش نور به دست آمده  و نشان می دهد که نور رشد فلورسنت ۵۰% موثر است.

 

 

در این جدول بیشتر نسبت برخورداری نور قرمز، سبز و آبی و نمودار طیف مقایسه شده است. همان طور که در جدول دو می بینیم نور قرمز و آبی تامین شده در نور رشد ال ای دی ۹۹٫۵۰% است در حالی که لامپ های فلورسنت تنها ۵۳٫۹۰% آن را تامین می کنند. همچنین لازم به ذکر است که لامپ های رشد فلورسنت حاوی ۴۶٫۱۰% نور سبز است که گیاه به آن نیازی ندارد.

 

 

در جدول سه مقایسه قدرت این دو لامپ صورت گرفته و این مقایسه نشان از تاثیر واقعی و بالای ال ای دی رشد نور در فتوسنتز گیاه به نسبت نور گیاه فلورسنت است. قدرت لامپ های کارخانه LED فقط ۴۷٫۸% از لامپ های فلورسنت است. بنابراین استفاده از نور رشد ال ای دی به صرفه تر است، و با بیانی دیگر به نسبت کارایی و قدرت مصرفی لامپ رشد ارزان است.

 

 

در جدول چهارم نیز مقایسه طول عمر مشخص می کند که طول عمر ال ای دی رشد ۲۰ برابر بیشتر از نور رشد فلورسنت می باشد.

 

در پایان از طریق تجزیه و تحلیل طیفی مشخص گردید که طول موج نور رشد فلورسنت با وجود برخورداری از انواع نور ولی بسیار پراکنده است و نسبت اشغال آن متمرکز نیست. در حالی که طول موج ال ای دی رشد نور بسیار متمرکز است و نور ساطع شده بیشتر نور قرمز و آبی است که اثر فتوسنتزی بهتری روی گیاهان دارد. در عین حال چراغ های کارخانه ال ای دی می توانند با نسبت های مختلفی از اشغال رنگ نور مجهز شوند.

 

 

 

 

 

منبع:

https://www.ledsmagazine.com/directory/press-release/14057098/agc-lighting-how-to-choose-suitable-led-grow-light-for-your-greenhouse-project-why-we-strongly-recommend-atop-lighting


انتهای خبر - باشگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور -- WWW.PNU-CLUB.COM
گروه خبری:
اخبار متفرقه
کلمات کلیدی:
    نکات قبل از ارسال نظر
  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند .
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ آبی نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد .
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند .