سفارش آگهی لامپ رشد گیاه
نمونه سوالات کارشناسی ارشد پیام نور با پاسخنامه
 نمونه سوالات کارشناسی ارشد فراگیر
پایان نامه
 تایپ متن و مقاله و پایان نامه
  • قوانين و آيين نامه های دانشگاه پيام نور
  • دسترسی سريع به مطالب بسيار مهم
  • مطالب پيشنهادی سايت برای دانشجويان
  • راهنما و آموزش های تصويري برای دانشجويان

فضای خالی دانشگاه ها فرصتی برای ارتقای کیفیت مهارتی

باشگاه پیام نور :

افزایش کمی تعداد مراکز آموزش عالی مازندران در سال های اخیر و گاه فراتر از نیاز جامعه باعث شده تا مدیران و مسئولان امور دانشگاه ها برای استفاده از فضاهای خالی همکاری فرابخشی را رقم بزنند .

به گزارش باشگاه دانشجویان پیام نور (PNU-CLUB.COM)ایرنا ساخت کلاس درس ، آزمایشگاه ، کتابخانه و دیگر بخش های دانشگاهی تدابیری بود که در ۲ دهه گذشته برای فراهم آوردن بستر مطلوب تحصیل در دانشگاه های مازندران رقم خورد و بخش عمده ای از اعتبارات عمرانی دانشگاه ها صرف این امور شد .
دوران طلایی استفاده از این امکانات همگام با پر بودن ظرفیت دانشگاها بود تا دانشجویان از این فضاها استفاده لازم را ببرند اما آمارها نشان از خالی ماندن ظرفیت دانشگاه ها خبر می دهد .
خالی ماندن ظرفیت دانشگاه ها از دانشجو و به نوعی براساس آمارها وجود ۶۰۰ هزار صندلی خالی باعث شده تا مدیران دانشگاه ها استفاده از این چالش همراه با فرصت را غنیمت بشمارند بطوریکه دست همکاری به سوی نهادها و سازمان ها دراز کردند .
مازندران بیشتر از ۲۰۰ مرکز دانشگاهی شامل دولتی ، غیر دولتی ، علمی و کاربردی دارد و به اظهار نظر مسئولان در هر ۲کیلومتر یک واحد دانشگاهی در این استان مستقر شده است .
***صندلی خالی دانشگاه های پیام نور مازندران با وجود جذب دانشجو در تکمیل ظرفیت
سرپرست دانشگاه پیام نور مازندران تعداد دانشگاه های پیام نور استان را ۱۸ مرکز اعلام کرد و افزود : بیشتر از ۲۰ هزار دانشجو در این واحدها مشغول به تحصیل هستند .
اسدالله دیوسالار ادامه داد : این دانشجویان در بیشتر از ۴۰۰ رشته تحصیلی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می کنند .
وی که دانشگاه پیام نور مازندران را به لحاظ کمی و تعداد واحدهای دانشگاهی جزء ۱۰ دانشگاه برتر کشور اعلام کرد، افزود: باپراکندگی واحدهای دانشگاهی نیاز آموزشی جوانان در اکثر نقاط استان جامه عمل پوشانده شد .
به گفته سرپرست دانشگاه پیام نور مازندران همچنین از لحاظ کیفی با ورود رشته های جدید در مقطع کارشناسی ارشد فرصت تحصیل جوانان مازندران در استان محل سکونتشان فراهم شده است .
وی که دانشگاه های پیام نور در مازندران را با ظرفیت بالا برای جذب دانشجو بلحاظ رشته های تحصیلی و فضا می داند ، افزود : با توجه به متعدد بودن دانشگاه ها در استان ، پیام نور مازندران مشکلاتی را پیش رو دارد.
وی خالی ماندن ظرفیت پذیرش در برخی رشته های تحصیلی را از جمله این چالش ها برشمرد و ادامه داد : هرچند با اعلام تکمیل ظرفیت و جذب ۶۰۰ دانشجو امسال بخشی از مسائل رفع شده است .
*** ظرفیت هایی که باید استفاده شود
سرپرست دانشگاه پیام نور مازندران با این اعتقاد که فضاهای ایجاد شده در دانشگاه ها با وجود نبود دانشجو می تواند به خدمت دانش و آگاهی بیاند ، افزود : دانشگاه پیام نور استان در سال های اخیر اقداماتی در این خصوص انجام داده است .
وی از جمله این اقدامات را پیشنهاد به مراکز آموزشی همچون اداره کل آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای برای استفاده از فضای آزمایشگاه ها و کلاس های آموزشی برای آموزش و استفاده کاربردی از آنها اشاره کرد.
دیوسالار ادامه داد : فضای بلااستفاده در دانشگاه ها می تواند خلاهای موجود در این نهادها برای آزمایشگاه و دیگر موارد را جبران بکند .
وی همچنین گفت که بخش دیگری از این فضاها همچون کلاس های آموزشی می تواند فضای خوبی برای برگزاری دوره های آموزش خدمت کارکنان دستگاه های اجرایی باشد .
سرپرست دانشگاه پیام نور مازندران اعلام کرد : هم اکنون تعدادی از این فضاها از جمله آزمایشگاه در دانشگاه پیام نور ساری و بهشهر به صورت اجاره در اختیار سازمان ها قرار گرفته است .
وی تاکید کرد : اکنون که با صندلی خالی دانشگاه ها مواجه هستیم می توانیم از این مساله به عنوان فرصتی برای رشد کار آفرینی و فرصت های پژوهشی استفاده بکنیم .
*** کیفیت جانشین کمیت در دانشگاه های مازندران
رئیس بنیاد نخبگان مازندران به تعداد بیشتر از ۲۰۰ مرکز آموزش عالی در استان اشاره کرد و افزود : در هر ۲ کیلومتر یک دانشگاه در مازندران وجود دارد .
محسن جهانشاهی که تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در این مراکز را بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد ، گفت که تعداد دانشگاه های دولتی در این آمار بسیار کم و اندک است .
وی ادامه داد : به دلیل پایین بودن تعداد دانشگاه های دولتی و معتبر در این جرگه باعث شده تا افراد مستعد و طالب دانشگاه های خوب به استان های دیگر و برخوردار از این فضاها بروند .
رئیس بنیاد نخبگان مازندران گفت: بخشی از فارع التحصیلان از دوره متوسطه برای رسیدن به تحصیل در دانشگاه های دولتی ، مهاجرت را به عنوان گزینه انتخابی خود انتخاب می کنند.
وی به آمار حضور یک و نیم میلیون مازندرانی در پایتخت کشور اشاره کرد و افزود : می توان ادعا کرد که بخشی از این افراد را دیپلمه های در سودای تحصیل دانشگاه های عالی رتبه برشمرد .
به گفته جهانشاهی در حالیکه می توان به جای افزایش کمی ، افزایش کیفی را در دانشگاه های مازندران لحاظ کرد تا به نوعی علاوه بر جلوگیری از فرار مغزها بستری برای کیفیت بخشی آموزش را به ارمغان آورد .
***کیفیت ، ارمغان استفاده از فرصت فضای خالی دانشگاه ها
وی به خدمت گرفتن فضای بدون استفاده دانشگاه ها از جمله آزمایشگاه با برنامه و هدف مدون را راهکاری برای استفاده از این ظرفیت دانست و از آن به عنوان بهره گیری از چالش و تبدیل آن به فرصت یاد کرد .
رئیس بنیاد نخبگان مازندران گفت : با توجه به کمبودهای آزمایشگاهی در هنرستان های مازندران ، می توان از این فضای دانشگاه ها برای این منظور استفاده کرد .
وی ادامه داد : پیاده کردن این شیوه نوعی سوق دادن آموزش به سمت کار آفرینی و مهارت افزایی نسل آینده است .
جهانشاهی تاکید کرد : حال آنکه این فرصت بوجود آمده باید با افزایش کیفیت مهارتی برمحور دانایی نسل آینده قدم بگذاریم .
در همین حال کارشناسان آموزشی و دست اندرکاران اشتغال مازندران بر این عقیده هستند که مسیر کار آفرینی در ورود افراد تنها به دانشگاه نیست و تلاش برای سوق نیمی از دانش آموزان متوسطه به سمت شاخه های فنی و حرفه ای می بایست امکانات و فضا نیز فراهم شود .
براساس آمارهای اداره کل آموزش و پرورش مازندران بیشتر از ۳۲ هزار هنرجوی استان در ۳۵۲ هنرستان فنی و حرفه ای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند که تنها ۱۱۲ باب از این هنرستان ها استاندارد لازم از نظر تجهیزات آزمایشگاهی را دارند .
مسئولان می توانند با برنامه ریزی های تعاملی در استفاده از ظرفیت های خالی موجود دانشگاه های مازندران کمبودها و نبودهای سیستم آموزشی و مهارتی دانش آموزان را رفع کنند و به نوعی برای افزایش کیفیت مهارتی قدم های استوارتر و بلندتر بردارند .


انتهای خبر - باشگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور -- WWW.PNU-CLUB.COM
گروه خبری:
آخرین اخبار پیام نوراخبار واحد ها و مراکز پیام نور
کلمات کلیدی:
    نکات قبل از ارسال نظر
  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند .
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ آبی نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد .
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند .