سفارش آگهی لامپ رشد گیاه
نمونه سوالات کارشناسی ارشد پیام نور با پاسخنامه
 نمونه سوالات کارشناسی ارشد فراگیر
پایان نامه
 تایپ متن و مقاله و پایان نامه
  • قوانين و آيين نامه های دانشگاه پيام نور
  • دسترسی سريع به مطالب بسيار مهم
  • مطالب پيشنهادی سايت برای دانشجويان
  • راهنما و آموزش های تصويري برای دانشجويان

چرخه انتخاب واحد در ترم های تابستانی معیوب است

گذراندن فشرده دروس دانشگاهی و پیامدهای اجتناب ناپذیر آن

به گزارش باشگاه دانشجویان پیام نور (PNU-CLUB.COM) از زبان دانشجویان دانشگاه پیام نور ” مجبور است برای تمام کردن درسش در هفت ترم، یک بار هم که شده ترم تابستان را بگیرد.به سامانه انتخاب واحد مراجعه می کند. اما مثل همیشه آنقدر سایت شلوغ است که برای انتخاب هر واحد باید چند دقیقه صبر کند.آخر سر هم آنقدر سایت شلوغ می ماند که منصرف می شود و حضوری به دانشگاه می رود تا ترم از دستش نرفته است!”

چندین سال پیش، برای انتخاب واحد باید برگه های جدول دار را سیاه می کردیم و با دست می نوشتیم که چه درس هایی را می خواهیم. دانشجویان با هم حلقه های مختلف تشکیل می دادند و با همکاری خودشان، درس های مورد نظر را انتخاب  می کردند. آن روزها نه از اینترنت و فضای مجازی خبری بود نه از پهنای باند و انتخاب واحد الکترونیک.

پس از مدت ها که صدای دانشجویان و البته مسوولان آموزش از تلنبار کردن آن همه فرم انتخاب واحد بلند شد، همه آرزو می کردند که ای کاش روزی این انتخاب واحد هم الکترونیک شود که البته شد اما با سختی های فراوان؛ سختی هایی که هنوز ادامه دارد و همه اش هم تقصیر آن پهنای باند زبان بسته است!

اما از آنجا که شروع هر کاری سختی های زیادی دارد تا راه بیفتد، باید گفت که سیستم انتخاب واحد دانشگاه ها در ایران از این قاعده کاملاً جداست و همیشه مشکلات ناتمامی را به دنبال دارد. سر و صدای دانشجویان اول هر ترم در می آید و ترم تابستان هم که دیگر جای خود را دارد.

کاش برگردیم به انتخاب واحد کاغذی

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد با انتقاد از انتخاب واحد در این دانشگاه در خصوص انتخاب واحد ترم تابستان به خبرنگار ما گفت:واقعاً کار سختی است و آرزو می کنم یک بار دیگر انتخاب واحدها مثل چند سال گذشته کاغذی شود چون به راحتی در دانشگاه فرم را در دست گرفته و از روی فهرست، واحدها را انتخاب می کردیم اما متاسفانه الان در یک چشم بر هم زدن، واحد از دستمان پریده است. در ترم تابستان که اصلاً درس های تخصصی ارایه نمی شود و زمان را تنها در اختیار درس های عمومی می گذارند. مثلاً دانشجویی که با دو درس تخصصی، تحصیلش تمام می شود مجبور است از فرصت ترم تابستان استفاده نکند و یک ترم دیگر شهریه پرداخت کند تا دو واحد معرفی به استاد آن هم با شهریه گزاف بتواند انتخاب کند.

ترم تابستان حذف شود

یکی از  دانشجویان دانشگاه پیام نور تاکید دارد که همیشه این دانشگاه سخت ترین انتخاب واحد را دارند. دیگر همه سیستم گلستان را می شناسند و می دانند ورود به این سایت چقدر مشکل است. به گفته هدی، رفتن به این سایت با دانشجو است و خروج از آن با خدا چون مشکلات فنی سایت تمامی ندارد و پهنای باند به قدری ضعیف است که حتی چند واحد عمومی را هم نمی توان انتخاب کرد.

هدی گفت: جالب اینجاست که مسوولان دانشگاه پیام نور مدام تاکید دارند این سایت هیچ مشکلی ندارد و اشکال از وارد کردن مشخصات دانشجویان است. در تابستان امسال قصد دارم چند واحد عمومی انتخاب کنم اما از آنجایی که از طریق اینترنت نتوانستم این کار را انجام دهم تا موعد مقرر باید حضوری به دانشگاه بروم شاید بتوانم یکی دو واحد ترم تابستان بردارم.

این دانشجو تاکید دارد که بهتر است ترم تابستان حذف شود چون بیشتر دانشگاه ها ابزارهای لازم برای پشتیبانی فنی از سایت را ندارند و از آنجا که کاربران زیادی در آن واحد وارد سایت می شوند و قصد انتخاب واحد دارند، بنابراین عده زیادی پشت در بسته می مانند و از همه چیز عقب.

وزارت علوم تدبیر کند

با دکتر همایون پیروانی استاد دانشگاه پیام نور در یکی از واحدهای تهران در خصوص شرایط نابسامان انتخاب گفت و گو کردم. او با تاکید بر اینکه اساس و پایه سیستم انتخاب واحد از روز نخست اشتباه تاسیس شد، گفت: هدف از الکترونیک کردن انتخاب واحد، صرف زمان کمتر برای انتخاب واحدهای درسی و کاهش رفت و آمدهای دانشجویان بویژه دانشجویان شهرستانی به دانشگاه است. اما به نظر       می رسد عجله ای در کار بوده که سیستم انتخاب واحد از چند سال پیش تاکنون به خوبی کار نمی کند و البته استرس زا هم شده است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: فکر می کنم دانشگاه ها در همین حد و اندازه   می توانند به دانشجویان در خصوص انتخاب واحد خدمات ارایه دهند و باقی امور را باید وزارت علوم در دست گیرد. در حالیکه می بینیم مشکلات دیگری اولویت دارد. به هر حال دانشجویان هم باید صبوری کنند و خودشان را با این مسایل وفق دهند تا هر چه زودتر درس شان تمام شود.

مشکلات انتخاب واحد در ترم تابستان

از مشکلات فنی سیستم های الکترونیک انتخاب واحد که بگذریم، دانشجویان در ترم تابستان با مسایل دیگری هم روبرو هستند. از جمله اینکه بیشتر درس های عمومی ارایه می شود و دانشجویانی که ترم آخر هستند بیشتر از دیگران می توانند از فعال شدن این ترم بهره ببرند در حالیکه بیشتر درس های تخصصی آن هاست که می ماند اما متاسفانه دانشگاه ها در ترم تابستان به دلایلی که البته می توان حدس زد از ارایه ترم تابستان این درس ها جلوگیری می کنند.

بیشترین دلیلی که می توان برای این موضوع مطرح کرد، مسافرت های استادانی است که درس های تخصصی را تدریس می کنند چرا که اغلب شان در تابستان وقت آزاد دارند و به سفرهای داخلی و خارجی می روند. بنابراین به نظر می رسد دانشجویان باید طوری برنامه ریزی کنند که درس های تخصصی شان برای تابستان نماند چون استادان در سفر به سر می برند!

یکی دیگر از مشکلاتی که برخی دانشجویان به آن اشاره دارند، ارایه چند درس به یک استاد است. از آنجایی که تعداد معدودی از استادان حاضر می شوند در ترم تابستان کلاس داشته باشند، بنابراین مسوولیت تدریس این درس ها به عهده یک استاد می افتد که معمولاً در این حالت ها دانشجویان تمایل زیادی برای حضور در کلاس های این استادان را ندارند چون از قبل آنان را می شناسند و در واقع با اخلاقیات شان زیاد جور در نمی آیند!

بسیج کردن همزمان اعضای خانواده هم در نوع خودش جالب است. به عنوان مثال وقتی دانشجو نتواند از طریق سایت انتخاب واحد، درس های مورد نظر را بردارد باید چند نفر را همزمان در جاهای دیگر بسیج کند تا آن ها بتوانند انتخاب واحد او را پوشش دهند مبادا کلاس ها تکمیل شوند و ترم تابستان از دست برود.

تمام کردن فشرده درس ها در سه هفته

یکی از دانشجویان دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تصورش را بکنید در ترم های معمولی باید درس ها را در ۱۶ هفته به پایان برسانیم اما ترم تابستان کاملاً فشرده است. باید در شش جلسه این درس ها را تمام کرد. البته استادانی هم که در ترم تابستان شرکت می کنند کم از ترم های معمولی تلاش نمی کنند و چندین جزوه و کتاب در وقت کوتاهی که داریم تحویل می دهند و حالا باید امتحان هم بدهیم. این موضوع یکی از مشکلاتی است که دانشجویان ترم تابستان را دوست ندارند یا اغلب نمره ها در این ترم کمتر می شود چرا که این کلاس های فشرده کارایی کلاس های عادی را ندارند.

یک مدرک و هزار سودا

از آنجایی که آموزش عالی ما مشکلات عمده ای دارد و قرار هم نیست یک روزی در آینده ای مسایل حل شود باید گفت که می توان به فهرست بلند و بالای بی اعتنایی های وزارت علوم، مشکلات الکترونیک انتخاب واحد را هم اضافه کنیم. مشکلی که استرس هر ترم دانشجویان است و حتی آن ها که برای نخستین بار دانشجو  می شوند دانشگاه به راحتی با این استرس از آنان استقبال می کند. مشکل جایی حادتر و تاسف بار تر می شود که وقتی دانشجو نمی تواند به تنهایی انتخاب واحد کند به مسوولان دانشگاه متوسل می شود اما به گفته شمار زیادی از دانشجویان بدترین برخوردها با آنان در دانشگاه صورت می گیرد و عده ای از کارمندان پشت میز نشین دانشگاه حرمت دانشجو را برای یک انتخاب واحد ناقابل زیر سوال می برند. متاسفانه به جای آنکه ساز و کار مناسبی برای سیستم یکپارچه انتخاب واحد به کار گرفته شود در مقابل اشکالات این موضوع بیشتر و بیشتر شده است.


انتهای خبر - باشگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور -- WWW.PNU-CLUB.COM
گروه خبری:
آخرین اخبار پیام نوراخبار برگزیدهاخبار متفرقه
کلمات کلیدی:
    نکات قبل از ارسال نظر
  • نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد .
  • نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند .
  • از نوشتن دیدگاهایتان با حروف فینگلیش جدا" خودداری کنید .
  • پاسخ های پشتیبان های سایت به رنگ آبی نمایش داده می شود . مسئولیت نظرات دیگران بر عهده ما نمی باشد .
  • قبل از ارسال هر گونه سوال ، در جستجوگر سايت ، سوال خود را جستجو كنيد . سوالات تكراري پاسخ داده نمي شوند و حذف مي شوند .